martes, 21 de diciembre de 2010

JAEGER EDO FILOSOFIAREN HISTORIALARIA

Hemen duzuen hau da Werner Jaeger handia (1888-1961), Fräuren kuttuna, eta nirea ere bai. Portzierto, mon amour, gustu hobea duzu filosofia liburuetarako ipuinetarako baino. Juas, juas. Baina Jaegerrenganako kerentzia hori ezinhobea da. Bueno, ez dakizuenentzat, tipo hau da Grezia zaharrari buruz idatzi diren hiru liburu hoberenen egilea. La teología de los primeros filósofos griegos, Aristóteles eta, noski, Paideia, obra monumental bezain gomendagarria, Fräutxok laminek bere urrezko orrazia bezala gordetzen duena. Ni orain Aristotelesenari kozkaka nabil, eta tipoak egiten du Estagirako gizonaren ibilbide intelektuala, eta baita bere inguruan zebiltzan ideia eta pentsadoreen eraginena beragan. Hau da, filosofiaren historia.
Zain gai interesgarria hau! Eta zein gutxitan landu dena! Filosofiaren historiarena diot. Zeren eta iruditzen zaigu askotan edo etengabeki egiten dela, edozeinek aurreko izen ponposoak zitatzen dituenean guztietan. Horren adibide finenak izango lirateke Hegelen Zientzia filosofikoen entziklopedia edo Heideggerren Nietzsche izeneko bi ladriluak. Baina ez. Ez dira, ez hauek eta ez antzekoak "filosofiaren historia" generioan sartzekoak. Baizik "filosofiaren" ur handietan. Zein den diferentzia? Ba malinterpretazioa. Gaizkiulertzea. Izan ere, filosofoak ez du bere aurrekoak lantzeko esfortzu berezirik egiten. Bestela ezingo lituzke baztertu. Zentzu hau sendotzera dator Zizeken testutxo hau:
"Como ha señalado Alain Badiou, la filosofía es inherentemente axiomática, es el despliegue consecuente de una intuición fundamental. Y, en consecuencia, todos los grandes "diálogos" de la historia de la filosofía han sido otros tantos malentendidos: Aristóteles malentendió a Platón, Tomás de Aquino malentendió a Aristóteles, Hegel malentendió a Kant y Schelling, Nietzsche malentendió a Cristo, Heidegger malentendió a Hegel... Precisamente, cuando un filósofo ha ejercido una influencia capital sobre otro, esta influencia se ha basado sin excepción en una mala interpretación fecunda."
Eta zer den malinterpretazio hau ondo ulertzen da Jaegerren lanarekin konparatzen badugu. Bera filologoa zen, eta literatura genero horren putoamua gainera. Pentsa: 26 urte zituela eman zioten Basileako unibertsitateko filologia katedra, hain zuzen ere mende erdi bat lehenago Friedrich Nietzsche izeneko tipo batek ere oso gaztetan jaso zuena. Bere liburuetan ez dira soilik izen handiak azaltzen, baizik eta handi horien atzean dauden txikiak, Akademia edo Lizeoko beste pertsonaje garrantzitsuak; lantzen ziren beste zientzien adituak, matematikan, medizinan, poesian, zientzia naturaletan; baita filosofo ezagunen eramale eta finkatzaile izan diren filosofo txikiak, neoplatoniko, gnostiko edo lehenengo kristau edo ertaroko eskolastikoak, zeinak askotan aldatu egin baitute hitz askoren zentzua. Eta errotik aldatu filosofiaren norabidea. Finean, benetako filosofiaren historia, eta ezin gustorago irakurtzen dena.
Ezin bukatu adibidetxo bat jarri gabe, amu gisan. Platonen teoria ezagun bati buruz: arimaren hilezkortasuna, eta nolatan Aristotelesek gero aldatuko duen bere erara:

"Temistio, o su fuente, atribuye, en efecto, al Fedón la secreta intención de hacer eterno exclusivamente el Nus (gogoa/mente), pero aquí confunde la intención de los argumentos de Platón con sus consecuencias. Los mitos del castigo de los pecados y de la recompensa de las almas en la otra vida implican inevitablemente la supervivencia del "alma entera", mientras que pierden todo su sentido aplicados al Nus de Aristóteles. No se puede negar, sin embargo, que las más "serias" de las pruebas del Fedón prueban la eternidad de la razón exclusivamente, por ejemplo, la de la reminiscencia y la del parentesco del alma con Dios. El hecho es que Platón no distinguió claramente en sus diáologos los dos problemas, que se dominaron por primera vez en las discusiones de la Academia de donde salió la cauta fórmula posterior de Aristóteles. En el fedón todavía podemos distinguir claramente las corrientes originales de pensamiento que se unieron en la religión de la inmortalidad de Platón. Una viene de las especulaciones anaxagóricas sobre el puro Nus; este descansaba en una apoteosis de la razón científica, constituyendo el sumo emblema filosófico del racionalismo del siglo V. La otra corriente es de opuesto origen. Surge de la fe órfica en otra vida, de la religión catártica que predica el arrepentimiento y la purificación, a fin de que el alma (psikhé) pueda evitar los más terribles castigos en el más allá. En esto no hay especulación; es el sentimiento ético y religioso de la independencia e indestructibilidad de la esencia del alma. En Platón se soldaron estas dos corrientes en una visible unidad. Esta unidad estaba basada, sin embargo, no en un real parentesco de sus elementos, sino en la maravillosa combinación de claridad racional y férvido anhelo religioso que era el alma de Platón. Puesta a prueba por el intelecto analítico, se rompe de nuevo la creación en sus partes originales."

LL

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