miércoles, 3 de octubre de 2012

Montaigne metodoa (I)


Aaaaaai gure blog abandonatua. Azken sarreretan gure Little ttikia, egunetik egunera handiagoa, saiatu izan zaigu berpizten, baina reanimaziorako ariketak, Little berak bere txulopi esperientziagatik azaldu lez, oso gutxitan izaten dute exiturik! batez ere, gabiltzan bezala, bitarte pentsalari-nagi-askeak izateko hain estu gabiltzanean...
Montaigneri buruzkoren batzuk kontatzera nator, noizbaiten egitekotan nintzela komentatu bezala. Michel Eyquem (1533-1592), bere familiaren eta bere jabegoko izatera iragan zen etxeagatik Michel de Montaigne izena hartu zuena. Berari zor omen diogu saiakeraren generoaren inbentzioa, agian, ikerketa rekautxutatuak egiten ibiltzea tokatu zaidan azkenaldi honek aski aseta utzi nauelako edo, gauzen muinera benetan heltzeko generorik garbiena, egiatiena iruditzen zaidana, gero eta gehiago. Besteak beste, noski, askoz irakurketa gozagarriagoa ere ematen duelako, eta hori, diotena diotela, irakurlearekin barrenak partekatzera heltzeko, idazlearen eta irakurlearen bitarteko egia hori sentiarazteko, hau da, adierazi nahi izaten den gauzen egia hori zuzenen azaltzeko, modurik garbi eta zintzoena dela iruditzen zaidalako, gero eta gehiago. Eta zinez, Montaigneren deskubrimentua (aurretik sekula ezer irakurri gabea bainion) gozada bat izan da niretzako. Batzuetan nahasten da apur bat, ardoari edo gustora emango ziola dirudi, baina azkenaldian irakurri izan ditudan gauzen artean, pasarterik onenak bere saiakeretan aurkitu ahal izan ditudala iruditzen zait. Eta ez zait batere harrigarria iruditzen bere lanen euskaratzailea Gil Bera izatea, Montaigneren gordintasuna, ironia, eta are batzuetan, astakeriak jaurtitzeko gustoa ere, oso propioak zaizkio eta. Eta baita, bestalde, norbera mundu zabalean kaka zatitxo bat denaren sentsazio deprimentea ere. Baina honi buruzkoak hobe ikusiko dituzue, Montaigneren gauzarik irakurtzeko tarterik hartzen baduzue, nik baino Gil Beraren lan gehiago irakurri izan duzuenok.
Aiputxo bat sartuko dizuet, hurrengo sarreretarako (izango al dira!) pixka bat tenplatzeko; hain zuzen ere, bere saiakeren artean lehena izan zela uste dudanarena, "Sobre el arrepentimiento" ziharduenarena. Eta hala uste dut, saiakera honen hasieran azaltzen duelako bere "estilo berriaren" izaera, oso politak iruditzen zaizkidan sarrerako hitzetan:
"Los demás moralistas forman al hombre; yo lo describo, y represento un sujeto particular bastante mal formado y, si tuviera que modelarlo otra vez, ciertamente lo haría muy diferente. Pero ya está hecho. Y los trazos de mi pintura no se salen de su verdadero camino aunque cambien y se diversifiquen. El mundo es sólo un balancín permanente. En él todas las cosas se mueven sin cesar: la tierra, las rocas del Cáucaso, las pirámides de Egipto, tanto por el movimiento general como por el suyo propio. La constancia, incluso, no es otra cosa que un movimiento más lánguido. Yo no puedo fijar el objeto de mi estudio [oinpeko notan: Es decir, a mí mismo]. Avanza confuso y tambaleante, con una ebriedad natural. Yo lo tomo en esa situación, tal y como es, en el instanteen que me ocupo de él. No pinto el ser. Pinto el pasar: no un paso de una edad a otra o, como dice el pueblo, de siete en siete años, sino de día en día, de minuto a minuto. Tengo que adaptar mi historia al momento. En breve puedo cambiar no sólo de suerte, sino también de intención. Esto es un examen de acontecimientos diversos y variables y de pensamientos indecisos y, si es el caso, contrarios, ya sea porque yo mismo sea otro, ya porque capte los temas en otras circunstancias o con otras consideraciones. Tanto es así, que en ocasiones puedo muy bien contradecirme; pero no contradigo la verdad, como decía Demades. Si mi alma pudiera fijarse, yo no necesitaría ensayar: decidiría; pero siempre está aprendiendo y experimentando.
Expongo una vida humilde y sin gloria; esto no tiene la menor importancia: igual de bien se aplica toda la filosofía moral a una vida corriente y privada que a una vida de más categoría: cada hombre lleva en sí la forma entera de la condición humana.
Los autores se dan a conocer al público por algín rasgo propio y que es desconocido; yo soy el primero en darme a conocer por mi esencia universal, como Michel de Montaigne, no como gramático, o poeta, o jurisconsulto. Si la gente se queja de que hable demasiado de mí, yo me quejo de que ellos ni siquiera piensen en sí mismos"

Satanderia

No hay comentarios: